Programvara för elektronisk musik – Hur välja en?

Ableton Live

Det finns mängder med olika programvaror för produktion av musik. Några mindre populära än andra, men alternativen är många. Hur vet man då vad man ska välja själv om man vill börja producera musik? Börja med att ställa dig själv några frågor. Vilken typ av musik ska du producera? Hur mycket tid planerar du att lägga ner på att lära dig avancerade funktioner? Ska du producera professionellt eller som hobby?

Logic vs. Pro Tools

Det två giganterna inom DAW-världen (digital audio workstation) är som många känner till Logic och Pro Tools. Det pågår en ständig debatt om vilket program som är bäst av dessa två. Vad man kan konstatera utan att ha en åsikt är att Logic är industristandard i Europa medan Pro Tools är standard i Nordamerika. Båda programmen har i princip alla funktioner du kan tänkas behöva, så vad skiljer dem åt? En fördel som Logic har är designen och användarvänligheten. Det är helt enkelt snyggare, ordentligare organiserat rent utseendemässigt och därmed enklare att lära sig. En fördel som Pro Tools har är att det enligt många är enklare att mixa och redigera ljud med. Logic ska passa bättre för komposition men har som nackdel att det inte går att köra på PC.

Cubase

Också en av de större på marknaden. Cubase har varit med länge och är därför ett stabilt alternativ. Det används av producent-giganterna Infected Mushroom, vars musik ofta används som referens när man testar ljud i högtalare, på grund av deras “perfekta” ljudbild. Hur mycket av detta man kan ge Cubase ära för är väl dock tveksamt. Vad man kan konstatera är att Cubase definitivt är ett alternativ att fundera på. Fungerar till både PC och Mac

Reason

Populärt program som passar hiphop-producenter och folk som inte är lika avancerat kunniga då det är enklare att lära sig snabbt.

Ableton Live

Definitivt valet av DAW för producenter av elektronisk musik, helt enkelt för att det mer eller mindre är byggt för detta syfte.
Om du vill jobba med casinon jobba som MummysGold casino, så kan du till exempel göra detta genom att arbeta med elektroniskt ljud. Alla slotsspel behöver musik till dem, och det är även detta som gör att spelarna kan tycka om ett spel eller tycka illa om det.